-
Dollárpapa
GÁBOR ANDOR
DOLLÁRPAPA
(A pénz komédiája zenével)
Díszlet: Turi Erzsébet
Jelmez: Kárpáti Enikő
Zenei vezető: Kazár Pál
Dramaturg: Szokolai Brigitta
Koreográfus: Bóbis László
Koreográfus asszisztens: Holló Arnold
Ügyelő: Lengyel János
Súgó: Kovács Katalin
Rendezőasszisztens: Fülöp Angéla
Rendező: Lendvai Zoltán
________________________________________
Az előadás a Hartai Zenei Ügynökség Kft., a Hofra Színházi és Irodalmi Ügynökség Kft, az UMPA Ügynökség és a jogutódok engedélyével jött létre.
Az előadásban Szilágyi László dalszövege a Proscenium Szerzői Ügynökség Kft. engedélyével kerül felhasználásra. Békeffi István dalainak felhasználását a szerző jogutódjai engedélyezték.
________________________________________
Az utókor jeles műítésze, Molnár Gál Péter szerint „Gábor Andor a pesti kabaré minden hangon verselni képes napszámosa volt.” Dollárpapa című, eredetileg 4 felvonásosnak szánt komédiáját 1917-ben írta, de igazán híressé negyven évvel később Rajz János felejthetetlen alakítása tette az 1957-es filmváltozatban.
Kitörölhetetlenül belénk ívódtak azok a képsorok, melyeken Rajz a szeles amerikai utcákon szendvicsemberként próbálja megkeresni a betevőt, hogy aztán kedvesh rokonjainak itthon tört magyarsággal bizonygassa, hiába érkezett a tengerentúlról, ő bizony nem lenni milliomosh; 10 arany dollár minden vagyona. A mű születése óta eltelt évek alatt többen, többféleképpen nyúltak Gábor Andor szövegéhez – leginkább mindig nehezedő gazdasági helyzet idején –, a Móricz Zsigmond Színház nézői azonban egy originális változatot láthatnak majd.
A kabaréjelenetek és kuplé számok dalszövegírójaként is elhíresült Gábor Andor szövegeire ugyanis Szirmai Albert neves operett szerző fülbemászó melódiákat is írt, melyek közül jó néhány felcsendül majd az este folyamán a Börze-daloktól, az Ijedt emberen át a Szvetozár és Lajcsiig.
Címszerepben pedig a korábbi Vidor Fesztiválok díjazottja, a Dumbo, a Hupikék Törpikék Hamijának, és Nicolas Cage valamennyi filmjének magyar hangja, a Jászai Mari-díjas valamint a Magyar Köztársasági Érdemrend Kiskeresztjével kitüntetett Józsa Imre.
Zeneszerzők:
Eisemann Mihály,Fényes Szabolcs, Gyöngy Pál, Márkus Alfréd, Nádor Mihály, Szepes Béla, Szirmai Albert, Walter László
Szövegírók:
Békeffi István, Füredi Imre, Gábor Andor, Harmath Imre, Kellér Dezső, Mihály István, Szilágyi László, Victor Miklós
Kritika
Ahol senki sem azonos önmagával
Mi kell a közönségsikerhez? Humor, zene, tánc, jókedv, kacagás. És nem árt egy kis fricska sem, persze.
Fricska a mának, s némi áthallás. Gábor Andor 1917-ben született darabjában, a Dollárpapában mindez együtt van. A – sajnos ma is rendkívül aktuális, mert a pénz mindenhatóságáról, egyben személyiségtorzító hatásáról szóló – komédia (amelynek alapproblémáját a szerzőhöz képest azért sokkal mélyebben érzékeltette a lírában Ady Endre) a vígjáték-irodalom számos kliséjét felhasználja.
Nem azonos önmagával
A két fő cselekményszálat, a Kanadából hazatérő, ott egyébként szerényen élő nagybácsi (nem létező) pénzügyeit és a fiatalok egymásba gabalyodó vonzódásait szellemes módon bonyolító, szerelmes szélhámos ötletét Gábor Andor ügyesen variálja (dramaturg: Szokolai Brigitta). A műben Hoffmann Tamás, azaz a Dollárpapa nem az, akinek hiszik, jobban mondva nem az, akinek látszik; Lendvai Zoltán rendezésében Koltay tanár úr családja históriájának színe is és fonákja is látható. Senki nem azonos önmagával. A villanyégőkkel, futófényekkel keretezett, orfeumot idéző színpad (díszlet: Turi Erzsébet), a Kabaréra hajazó, később szolgáló nővé (!) avanzsáló konferanszié (Szegezdi Róbert), a botcsinálta doktor (Illyés Ákos), a minden hájjal megkent főispán (Bárány Frigyes), s kissé ütődött fia (Tóth Zolka), a tűzről pattant Rozál, a cseléd (Horváth Réka), a latin dolgozatok javításába belegárgyult középiskolai tanár, Koltay János (Puskás Tivadar), s folyton megőszülni készülő felesége (Pregitzer Fruzsina), férjhez menni akaró leányaik, Kató és Gizi (Dézsi Darinka, Jenei Judit), a Szövetkezet „szerelmes” igazgatója (István István), s mindenekelőtt Szekeres Jenő, az eseményeket alaposan összebonyolító ifjú jogász (Vaszkó Bence) olyan világ szereplői, amelynek minden eleme erősen túlrajzolt és vaskosan kontúrozott.
A fecsegő felszín
A poénokra kiélezett, gyakran operettszerű énekes-táncos jelenetek kitűnő színészi lehetőségeket biztosítanak. A Dollárpapa szerepében Józsa Imre eszköztelen játékával lopta szívünkbe a becsületes Hoffmann Tamást. Dézsi Darinka a cserfes és tiszta érzelmű Kató, Jenei Judit a „rámenős” Gizi, Pregitzer Fruzsina az aggódó és gondoskodó Koltayné, Bárány Frigyes pedig az agilis főispán alakját fogalmazta meg sokszínűen. A mű legtöbb lehetőséget tartogató figuráját, az ifjú Szekerest Vaszkó Bence remek alakítással tette emlékezetessé. Lendvai Zoltán munkája élvezhető szórakoztató játékként is: a számos zeneszerző sikeres dalait variáló előadás a „pénz komédiája”, azonban benne – a fecsegő felszín alatt – „hallgat a mély”…
Karádi Zsolt