Keresztes Attila rendezése azért emeli a legnagyobbak közé az előadást, mert valamennyi szereplő kiválóan alakítja a karakterét. A Yerma erős darab, aki megnézi, gazdagabb lesz.
A Yerma a nyíregyházi színház sikerdarabja
Fotó: Kelet-Magyarország/Bozsó Katalin
A Yerma a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház legfrissebb kamaradarabja, mely Szabó Nikolett elképesztően erős alakítása miatt biztosan bevésődik a nézők emlékezetébe.
A Yerma két főszereplője Illyés Ákos és Szabó Nikolett – mindketten kiválóan alakítják a karakterüket
Fotó: Kelet-Magyarország/Bozsó Katalin
Yerma szívét és lelkét elviselhetetlen teher nyomja
Legyél szingli vagy elvált, sokgyerekes vagy meddő: ami neked nehézség, hiány vagy fájdalom, az a pletykákra éhes közösségnek csak egy újabb sztori, amin csámcsoghatnak. Nem ismernek téged, mégis ítélkeznek, és anélkül döntenek rólad, hogy tudnák, mit érzel, mit gondolsz, mit miért teszel vagy nem teszel. Gúnyolnak, kibeszélnek, s mert mindenki el akarja vinni a pálmát a nagyotmondók között, egyre csak hízik, s torzul a történet. Ami ráadásul nem is az övék, hanem a tiéd.
Csak te tudhatod, mi az igazság, hogy miként éled meg, s te vagy az, akit a szóáradat egyre lejjebb lök a már addig is mély gödörben. Ma ennek a jelenségnek az online tér ad teret, a nagy spanyol drámaíró, Federico Garcia Lorca korában pedig a piacon vagy mosás közben, a pataknál lehetett jó nevetni azon, aki nem felelt meg a társadalmi normáknak.
Például a fiatal nőn, Yermán, aki bár évek óta házas, még mindig gyermekáldásra vár. És akit ez a várakozás lassan felemészt. – Azokban a nőkben, akiknek nincs gyerekük, méreggé válik a vér – mondja. Kiszikkadt tónak érzi magát, haszontalannak, értéktelennek – mint a legtöbb nő, aki hasonló terhet cipel. Telnek az évek, a teher pedig elviselhetetlen súllyá duzzad: nyomja a szívét, a lelkét, miközben a férje egyre szomorúbb, soványabb.
A címszereplő, Szabó Nikolett
Fotó: Kelet-Magyarország/Bozsó Katalin
Kiváló alakítások
A Yerma a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színház legfrissebb kamaradarabja, mely Szabó Nikolett elképesztően erős alakítása miatt biztosan bevésődik a nézők emlékezetébe. Minél több idő telik el, úgy lesz egyre dühösebb, kétségbeesettebb, s másfél órában képes megmutatni azt, hogy a gyermekre várás évei alatt milyen fázisokon mennek keresztül a Yermához hasonló cipőben járó nők. Magával ragadó, bámulatos karaktermegformálás ez: a legnagyobb harcát nem a férjével, vagy az őt gúnyoló közösséggel vívja, hanem saját magával, s az első perctől az utolsóig fenntartja a közönség figyelmét. Keresztes Attila rendezése azért emeli a legnagyobbak közé a Yermát, mert nemcsak a címszereplő fantasztikus: valamennyi szereplő kiválóan alakítja a karakterét.
Illyés Ákos a férj szerepében nem akar mást, csak nyugodtan élni, nem pedig azzal a vádló tekintettel szembesülni nap mint nap, ami azt üzeni: ő a hibás. A félénk Victor (Törő Gergely Zsolt) megmenthetné Yermát, de a nő számára a becsület mindennél többet ér. A jókedvű öregasszonyt játszó Pregitzer Fruzsina tudja, hogy mi történik akkor, ha az emberek a házukba bezárkózva azt teszik, amihez kedvük van: tudja, de nem mesél róla, s ez kíváncsiságot ébreszt vele szemben. Jenei Judit bohém, felszabadult, időnként már-már cinikus fiatalasszonyt alakít, akit nem nyomnak össze az elvárások, Tary Patrícia elégedett édesanyaként osztogat tanácsokat. Dolores, a cigányasszony a misztikum erejében bízik, s Kuthy Patríciának nagyon jól áll szerep, Nyári Dia pedig a pletykálkodókhoz társulva járul hozzá a darab sikeréhez – a nők közös éneke az előadás egyik kiemelkedő jelenete.
A padló olyan, mint egy tükör
Egyetlen kisszék jelenti a díszletet, de a kivetített képek tökéletesen jelzik, mikor hol járunk, a jelmezek viselőik tulajdonságaira utalnak, a háttérben pedig szinte mindig szól a castagnetta hangja.
A Krúdy kamara padlója a Yerma alatt olyan, mint egy tükör: ha lenne rá szemünk, mindent nézhetnénk egy másik nézőpontból is, és akkor megérthetnénk a szingliket, az elváltakat, a meddőket.
Nem gúnyolnánk őket, mert tudnánk: a történetük több annál, mint amit láthatunk. A Yerma ebben sokat segít – gazdagabb lesz, aki megnézi.
Alkotók
- Yerma: Szabó Nikolett
- Juan: Illyés Ákos
- Victor: Törő Gergely Zsolt
- Maria: Tary Patricia m.v.
- Jókedvű öregasszony: Pregitzer Fruzsina
- Dolores: Kuthy Patícia
- Első fiatalasszony: Jenei Judit
- Második fiatalasszony: Nyári Dia m.v.
- Kisfiú: Kovács Zétény Bertalan, Lengyel Olivér
- Díszlettervező: Boldizsár Zsolt
- Jelmeztervező: Bakó Bora
- Grafika: Csontó András
- Zeneszerző: Boros Csaba
- Rendező: Keresztes Attila
(Forrás: Száraz Anita)